Heleftermiddag och surfing på Himlabadet

Surfing har vissa likheter med skidåkning. I tusentals år har människor i snörika länder glidit fram på träplankor på snön, medan befolkningen på de varma Stillahavsöarna har glidit fram på träplankor på vattnet. Numera lyser snön fortfarande med sin frånvaro på Hawaiis och Polynesiens stränder, men surfvågorna har nått ända till Sundsvall.

Jag och mina äldsta barn provade denna ädla sport på Kristi Himmelsfärdsdagen. Yngste sonen var till hans stora sorg för liten, för man måste vara minst 7 år. Någon övre åldersgräns finns inte, endast omdömet kan begränsa medelålders tanter, och sådant saknar jag lyckligtvis. Vi bokade i förväg trots att det inte hade behövts, efterfrågan verkar inte större än att man kan boka in sig på plats, men är man på långväga besök bara i syfte att surfa så förlorar man ju inte på det.

Passet började med en kort fallträning, på magen rakt ut med armarna och hakan upp, och på rygg armarna i kors över bröstet. Det var det, och sen fick vi ta varsin surfingbräda och surfa liggande. Precis när mjölksyran började sippra fram i armarna blev jag inropad till bassängkanten för vi skulle testa att stå upp. Det ser rätt svårt ut, men det är faktiskt inte så omöjligt som det verkar! Däremot kräver det litet mer benmuskler än jag trodde att jag hade.

Och det var otroligt roligt! Jag påminde mig om en varningstext som en surfingklubb försett sin hemsida med: VARNING! SURFING KAN VARA BEROENDEFRAMKALLANDE! BÖRJA INTE SURFA UTAN ATT VARA MEDVETEN OM RISKEN! Kanske borde jag ta det på allvar?

I övrigt är utebadet öppet för säsongen! Inte för att dagens väder tillät något mer än ett antal längder motionssim i ångdiset från det varma vattnet, men hade det varit varmt och soligt hade det varit fint att sitta i gräset och picknicka. Jag såg dock inte om barnbassängen var öppen, det var ju inga barn där, och mellanbassängen var inte öppen.

Återstod så äventyrsbadet och tillhörande matsäcksbalkong, med utsikt över badet eller genom fönstret mot utebadet. Äventyrsbadet är som ett vanligt äventyrsbad, litet bättre än Fyrishov, precis som de flesta jag har varit på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar