Tågluff 2016. Del 2: Strobl och St Wolfgang

Vi anlände till vår Ferienwohnung på Windhagbauer efter en liten oplanerad omväg till Strobls busstation där vi tog en kall dryck på stationskrogen. Lägenheten är fin och utsikten fantastisk och vi har redan klättrat halvvägs upp i bergen från busshållplatsen Aigen-Voglhub där bussarna går en gång i timmen.

Onsdag morgon köpte vi nyplockade ägg och mjölk direkt från ladugården och hemgjort smör och åt till frukost.
St Wolfgang

Sen åkte vi till St Wolfgang och strosade bland de vackra husen och de mindre vackra souvenirshopparna. Vi åt en riktig finlunch på Vita Hästens terrass, där både maten och utsikten är underbar. Jag åt en helstekt rödingliknande fisk, som heter Rössling. Översättning sökes. Till efterrätt åt vi Kaisersmarrln som är lyxpannkakor med russin, och värmda plommon.

Väl hemma tog vi en kvällspromenad till byn på andra sidan fälten. Väldigt vackert!

Torsdag åkte vi till St Wolfgang igen och åkte Bergbanan upp på Schafberg. Vi åkte till toppstationen Shafbergspitze 1780 m ö h. Det var klart och fin utsikt utom alldeles på toppen. Vi fikade i topprestaurangen.
Utsikt från Schafberg över Wolfgangsee.

Sen tog vi en vandringstur på ett par km till mellanstationen Schafbergalm. Åt termossopplunch på vägen och njöt av utsikten över de gröna höga bergen och kossorna som betade i branta backar. Några hjortar höll också till där. Vid Schafbergalm hoppade vi på bergbanan och åkte den tillbaka till byn.

Fredag utforskade vi de vandringsleder som fanns nära oss. Vi gick till Strobl på en vacker lättgången stig längs ån och genom skogen. Picknickade vid en lekplats i Strobl. Gick sedan panoramapromenaden längs sjön och badade vid strandpromenaden. Gick sen upp till vägen och tog bussen tillbaka till Aigen-Voglhub. Där tog vi ett dopp till i ån. Sen blev vi sugna på öl och läsk och promenerade bort till krogen vid stora vägen.

Lördag morgon tog vi bussen till Salzburg. Där hade vi tre timmars byte och hann strosa till gamla stan, äta kroglunch och strosa tillbaka innan tåget mot Wien och Prag gick.