En natt ute i månaden.


Nu är det två år sedan jag antog utmaningen att sova ute minst en natt i månaden. På sommaren är det helt naturligt men det nya är att jag har börjat campa regelbundet året runt. I början dokumenterades detta på Utsidan men nu får den ta steget in på min egna blogg. Jag börjar från början:

2020

Juni 

Hemmavandring i Hammarskog, Uppsala


Juli

blev det ett antal tältnätter. Här är en av dem, i gränstrakterna mellan Padjelanta och Sarek.


Augusti

Fuskade lite och sov på altanen. Det var skönt i värmen. Men jag önskar att jag kan planera mer riktiga turer resten av året. Här är mitt krypin under björnbärsbusken.



September 

Två tältnätter i Vålådalen.


Oktober

Etapp 31-29 på Upplandsleden, Sånka-Skokloster-Bålsta. Fin tur, kan rekommenderas. Tältade söder om Skokloster, vid Söderskogen på ett ställe där det finns lite öppen mark. Det är mörkt så här års så man får slå läger tidigt och ta med sig en tjock bok och ligga och läsa i tältet.


November

I vindskyddet vid Stormon. Det är nog inte tänkt att sova i men jag bredde ut sovsäcken på en bänk och gjorde det i alla fall. Morgonen efter blev det en tur runt Florarna.


December

Juldagen. Äntligen snö så det blir någon sorts vintercamping. Det blev hemma på tomten, jag måste ju testa att utrustningen funkar innan jag drar ut i skogen.




2021

Januari


Test: Klarar sovsäcken -20 grader. 

Resultat: Uteblev, det blev bara -18 grader. 

Men det gick ok. Fast det läcker ut värme vid sömmarna, särskilt vid fötterna!




Februari

Det finns dåligt väder! De tre första veckorna i februari var helt magiska. Strålande sol, glittrande snö, lagom många minusgrader, massor av skidåkning. Men jag tog mig inte tiden till den långa skidturen med övernattning, för snart var det ju sportlov, men då smälte snön.

Jag som alltid har levt med mottot med väder och kläder insåg att jag hade haft fel. Det finns inga kläder som hjälper mot snösmältning. Jag ville inte ens se eländet, grillade korv och sov på altanen istället.

Här är en bild på grillen med korv och allt, och en bonusbild från helgen innan, hur det borde ha sett ut.

 




Mars

Det har blivit mycket tältande på gräsmattan i vinter, men mina barn tyckte att det var bara korkat att ta med tältet ut på fjället nästa vecka. Och jag kan ju hålla med; har man offrat sina surt förvärvade pengar på att sova på fjällstationerna så bör man utnyttja det.


April

Invigning av hängmattan på cykelutflykt till Hågadalen. Man sover faktiskt riktigt skönt i en sån. Tur att det inte började regna för jag var så ivrig att komma ut i naturen att jag chansade utan tak. Och fint att se stjärnorna och trädtopparna.



Maj

Storskogen vid Jälla, Storvreta. Fegistest av min DIY-tarp vid vindskyddet. Det regnade lite, och det funkade, men tarpen var lite för liten så jag gör en större till nästa gång så det funkar även vid ösregn.


Så var första året fullbordat. Men jag fortsätter i ett nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar