Hassela Ski Resort

Beläget i Norra Hälsingland ligger Hassela på ganska bra avstånd för en kortsemester från både Sundsvall och Uppsala, och allt däremellan. Det är hyfsat stort och varierat för sitt läge, så pass att en person utan alltför stora krav kan roa sig i två dagar utan att tröttna. Det går att göra små rundturer i liftsystemet, och så kan man ju utnyttja det lilla glesbevuxna skogsområdet mellan pisterna på det lilla berget bakom det stora berget, för litet enkel offpiståkning mellan granarna.

Badet är också helt ok. Ett jätteplus för isvakskopian utanför bastun några meter från huvudbyggnaden.

Jag skulle vilja åka dit med mina barn. De skulle trivas i barnbackarna närmast hotellet, ha kul i lekbassängen, med dess små krökar, grunda områden och grottan med minivattenfall, och gilla pysselrummet med papper och färger.

Jag tog mig sedan enkelt därifrån med buss till Hudiksvall på fredagkvällen. Det går inte bussar varje dag, men y-buss och x-trafik går några gånger i veckan. I Hudiksvall hade jag sedan en timme och tjugo minuters väntetid, som jag ägnade åt att titta litet på stan, som ser litet trevligt småcharmig ut i en besökares ögon. Sedan åt jag middag på Hot chili, en prisvärd thairestaurang alldeles bakom de röda bodarna, innan tåget gick vidare mot Uppsala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar