Kalmar

Tripp-trapp-trullhusen som överlevde
stadsbranden på 1700-talet
Kalmar är tydligen i ropet, upptäckte jag på tåget idag när jag läste nyaste numret av Kupé. Förutom måstena Kalmar slott och länsmuséet med regalskeppet Kronan, så är det en väldigt fin och promenadvänlig stad, med vackra gamla hus och fri vy över havet. Domkyrkan på Stortorget är ståtlig, rådhuset mittemot skulle jag ha velat gifta mig i, och Krusenstiernska Gården med café kan rekommenderas sommartid.
Eftersom vi alltid bodde hos min farmor när jag var yngre, har jag endast testat två hotell där: Svanen, som har både vandrarhems- och hotelldel, är prisvärt boende. Slottshotellet som jag bodde på denna gång är mysigt och centralt. Kvällsmaten som ingick bestod av tomatsoppa, sallad, bröd, frukt, kaffe och kaka, serverat i den utomordentligt trevliga hotellbaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar