Snasahögarna 2005

Detta var första fjällvandringen med min äldsta dotter. Vi bestämde oss rätt sent, och hade inga direkta planer. Vi köpte tur och retur-biljetter på nattåget till Enafors, och tänkte gå så långt vi kände för och sedan tillbaka.

Vi anlände till Enafors på morgonen den 4 augusti. Leden börjar 1 km från stationen, och går först igenom skogen till en bro, där vi åt lunch i regnet. Vi fortsatte öven en stor myr till nästa bro. Efter den bron är det blandad myr och skog, men skogen ser inte längre ut som hemma, och stigningen börjar halvvägs till tredje bron. Efter den bron är det ganska brant. Vi gick till Silverfallet, där vi tog en paus med mellanmål. Där lättade molnen, det slutade regna och solen kom fram.

Vi fortsatte längs forsen en bit ovanför trädgränsen, där den första lilla bäcken rinner ut i forsen. Där kom regnet tillbaka, så vi slog upp tältet.

Efter middagen, som intogs i absiden, sken det upp, så vi packade ihop igen och fortsatte i den vackra kvällen. Vi hittade en jättefin tältplats på en liten ö där forsen tillfälligt delar sig. Jämnt, torrt och mjukt, och nära till vattnet.

Det var kallt på natten, och regnade till och från, men när vi vaknade på morgonen var de oroväckande molnen borta. Vi åt frukost och fortsatte efter leden. Det är stenigt och mycket bäckar, så det är inte helt lätt att gå.

Väl uppe på berget är det jättevacker utsikt över dalen.

Vi stannade i Snasahögarnas vindskydd och värmde oss, för nu blåste det rätt kallt och duggregnade litet.

Efter en stund kom solen fram och vi gick tillbaka en bit och slog upp tältet nedanför Storsnasen.

Nästa morgon gick vi upp en bit på berget och tittade på utsikten och åt lunch. Dimmolnen svepte över berget, så vi bestämde oss för att det var klokast att inte fortsätta till toppen. Vi gick ned och packade ihop och gick nerför hela backen fram till den översta bron, där vi slog läger på en fin liten rastplats med eldstad och genomdränkt ved. Vi åt middag under några granar, för lagom till tältresningen började det regna igen.

Fjärde dagen vandrade vi den sista biten över myrarna och genom skogen. Uppehållsvädret räckte precis för vår vandring. Sedan satt vi på stationen medan regnet vräkte ned utanför. Vi åt upp den sista maten och fördrev några timmar med kortspel och prat.

Det var en bra idé att ta sovvagn på hemvägen. En dusch är minst sagt jätteskönt efter fyra dagar på fjället. Vi fikade i restaurangvagnen. Gott med litet mer i magen, för någon matvaruaffär hade vi inte hittat i Enafors.

Det var en kort vandring, men den kändes lyckad. Nästa år gör vi om det, fast med en litet längre tur.