Längs Nilens stränder

I februari 2005 tog vi oss ett förlängt sportlov och åkte på rundresa i Egypten. Vi plockade ihop en resa på Egyptiska turistbyrån i Stockholm. De hade färdiga paket också, men det blev ändå billigare för oss att välja själva, och då bokade de allt åt oss! Vår dotter fick ta ledigt från skolan, men jag lovar att hon lärde sig mycket mer på att åka till Egypten än att sitta i skolbänken. Hon läste böcker om egyptisk mytologi och gick och redogjorde för mig om gudarna i templen.

Vi landade med turistbyråns billiga charterplan i Kairo, och där måste man ju se pyramiderna. Det finns kamelridning där, som liknar ponnyridningen på Skansen. Cheops, Chefren och Mykerinos och är ju de stora pyramiderna. Sen finns det drottningpyramider också, där fruar och mammor låg. I dem kan man också gå in och det är gratis och inga köer. Det lär se likadant ut inuti, fast de klaustrofobiska gångarna är ännu jättelängre i de stora pyramiderna.

Kairo har mest muslimska invånare, och massor av moskeer. Det finns ett fåtal kristna, som har en lång tradition där, vilket man ser i de koptiska kvarterna med hängande kyrkan som är byggd mellan två pelare i stadsmuren, och en kyrka där Jesus familj påstås ha gömt sig på flykten undan Herodes. Men den här bilden är tagen i den vita alabastermosken på citadellet. Den ligger på en höjd med utsiktsplatser där man kan se ut över stan.

Promenad på stan i Kairo är ingen riktig höjdare. Trafiken är livsfarlig. Det slår om till grön gubbe ibland vid övergångställena, men det varar bara i ungefär fem sekunder och ingen bryr sig ändå. Vi hittade i alla fall en tunnelbanenedgång med gångtunnlar som ledde runt stans centralaste delar. Då slapp vi dividera med fräcka taxichaufförer som vågade begära hutlösa överpriser på 10 spänn för att köra ett par kilometer.

Efter tre dagar i Kairo tog vi nattåget till Aswan. Vi föll pladask, det var resans höjdpunkt! Där bodde vi på det finaste hotellet på hela resan, New cataract, och se bara på utsikten från balkongen! Självklart finns det en fin trädgård med pool, och jättegod lokalt inspirerad mat.

I Nilen utanför staden ligger två vackra öar, Elephantine och Kitchener. På Elephantineön ligger två byar, och en restaurang som heter Nubian House, som inte hade någon mat för kokerskan hade inte hunnit hem från sitt andra jobb än.

På bilden ovan är vi på väg med felucca till Kitchenerön, där den väl tillrättalagda botaniska trädgården till höger ligger.

Första dagen på Nilkryssningen, när vi hade tagit in på båten och gjort oss hemmastadda i hytten, åkte vi på bussutflykt i området runt Aswan. Vi såg på Philaetemplet och den stora Nasserdammen, som syns på bilden till vänster.

Sen kryssade vi vidare på Nilen, badade i poolen på däck och drack afternoon tea eftersom det var en engelsk båt.

På kvällen kom vi fram till Kom Ombo-templet som är ett symmetriskt dubbeltempel för Horus och Sobek. Horus är god och Sobek är ond och de är osams med varandra. I ett annat av templen, Edfutemplet, finns en serie som täcker en hel vägg om hur Horus försöker döda Sobek, men han lyckas inte, för man kan aldrig döda ondskan, bara besegra den. I Edfu är Sobek en flodhäst, men i Kom Ombo är han en krokodil, så där finns en gång ut till Nilen så att han skall kunna ta en simtur när han vill.

I Esna stod vi i kö hela eftermiddagen och kvällen för att åka sluss. Men det gjorde inget, för Esna var en promenadvänlig småstad, och på kvällen hade vi galabiya-party, som verkar vara standard på alla båtar. Syftet är väl att klä sig i galabiya, den sortens klänning som alla män(!) har i södra Egypten, och äta middag, leka lekar och dansa. Men det var många som kom i magdansdräkter och liknande också.

I Luxor låg Nilkryssarna så tätt att vi fick passera 2-3 båtar för att komma i land. Men vi hade tur som låg ytterst och t o m hade hytten på utsidan, så vi såg ut genom fönstret. Där åkte vi till bl a Konungarnas dal och Hatshepsuts tempel.

Till vänster är kön till Ramses IX:s grav. Inuti gravarna fick man inte ta kort om man inte mutade vakterna. Tutanchamons grav kostar extra och är liten och ful, men ändå kul att gå in i för sakens skull.

Till höger är drottning Hatchepsut själv, med lösskägg och allt.

Luxor var en hemsk stad med otrevliga försäljare, och hotellet var osmakligt utstyrt. Men det finns en del trevliga saker att se. Karnaktemplet sades vara den största religiösa helgedomen i världen. Det här är den mäktiga pelarsalen med över 100 utsmyckade pelare med olika mönster. Är man litet barnslig tycker man att det är kul att både James Bond (Älskade spion) och Hercule Poirot (Döden på Nilen) har sprungit omkring i salen.

Sista anhalten var Alexandria. Där såg vi bland annat biblioteket, som höjer sig som en solskiva ur havet, som de säger.

De två sista kvällarna gick vi på Kadoura, som hade två restauranger, en litet finare närmare stan och en längre ut på udden. Båda hade samma princip: Välj färska fiskar och skaldjur från en disk, och de steker dem och serverar med litet grönsaker. Inte en antydan till konstighet i sikte. Helt fantastiskt, jättemycket mat åt vi till ett riktigt humant pris.